Waarom luisteren jongeren naar bepaalde muziek? Waarom kijken ze naar bepaalde Netflix series? Waarom dragen jongeren bepaalde kleding? Wat voor studie wil je gaan doen? Welke politieke partijen spreken je meer aan dan andere?
Je zou denken dat je een individueel denkend mens bent die zijn smaak, mening en overtuigingen zelf bepaalt. Maar velen komen er niet onderuit dat hun smaak of mening overeenkomt met de smaak of mening van de mensen in hun omgeving. Zo lijken we vaak op onze vrienden of familie.
Sociale beïnvloeding is een bekend fenomeen, dat ervoor zorgt dat mensen meer gaan lijken op de mensen om hen heen. Een ander mechanisme wat hiervoor zorgt, is dat mensen anderen kiezen om mee om te gaan op wie ze lijken. In deze masterclass laten we je zien hoe sociale netwerken eruit zien en hoe ze meningen en gedrag van mensen kunnen beïnvloeden.
De masterclass wordt gegeven door docenten van de opleiding Sociologie.
Voorbereiden
Voor de voorbereidende opdracht (max 4 uur) zullen we jullie vragen een stukje van je eigen sociale netwerk in kaart te brengen. Tijdens de masterclass gaan we dan dieper in op hoe sociale beïnvloeding werkt en gaan jullie in groepjes op zoek naar opvallende aspecten in jullie eigen netwerken en proberen die te verklaren.
Praktische informatie
Start datum:
06/12/2024
Tijdstip:
10:00 - 16.00 uur
Niveau:
4 havo 4 vwo 5 havo 5 vwo 6 vwo Bovenbouw
Locatie:
Universiteit Utrecht: campus Utrecht Science Park
Partnerschap:
Ambitie Connectie Open
Prijs:
€35,- voor een eendaagse masterclass exclusief lunch, gratis voor leerlingen van partnerscholen (zie de voorwaarden bij inschrijven)
Inschrijven
De inschrijfperiode voor deze activiteit is van 26 augustus 2024 – 13 september 2024