De bijeenkomsten van het docentennetwerk wiskunde bieden vakinhoudelijke verdieping, door middel van lezingen, (vak)didactische inspiratie en de uitwisseling van kennis, ervaringen en best practices. Meestal bestaat een lezing uit een vakdidactische workshop van 90 minuten, een vakinhoudelijke workshop van 90 minuten en 60 minuten gezellig uitwisselen tijdens het eten van een broodje en een kopje soep.
Er zijn steevast levendige uitwisselingen over de voors en tegens van de verschillende ideeën voor in de klas. Deelnemers brengen hun eigen ervaringen in de discussie. De organisatie is een samenwerking van de lerarenopleiding van de Hogeschool Utrecht, het Freudenthal Instituut en het Mathematisch Instituut van de Universiteit Utrecht.
Programma
De bijeenkomsten zijn over het algemeen informeel en er is veel ruimte voor uitwisseling en kennisdeling.
Informatie over de invulling van de bijeenkomsten volgt.
Bijeenkomsten
Het docentennetwerk wiskunde bestaat uit 4 bijeenkomsten:
- Maandag 6 oktober 2025. UU.
- Maandag 12 januari 2026. HU.
- Maandag 13 april 2026. UU.
- Maandag 15 juni 2026. HU.
Elke bijeenkomst begint om 16:00 en eindigt rond 20:00.
Het docentennetwerk wiskunde wordt aangeboden als reeks; u volgt dus 4 bijeenkomsten. Mocht u toch interesse hebben in een enkele bijeenkomst, neem dan contact op met U-Talent.
Programma 12 januari
Sigal Rotem (UU) (in het Engels)
Sigal is an assistant professor at the Freudenthal Institute. Her work focuses on mathematics teacher education, with a particular interest in how pre- and in-service teachers develop responsive teaching practices and learn to notice students’ mathematical thinking. Recently, she has been studying how teacher noticing can support educators as they adopt innovative approaches to mathematics teaching, including the integration of socio-ecological issues and 3D design and printing. Across her research, she aims to support teachers’ professional journeys by foregrounding their perspectives, ambitions, and growth.
Developing Teacher Noticing Skills: A Hands-On Workshop on Identifying, Interpreting and Responding to Critical Events
Mathematics teacher noticing—the practice of attending to, interpreting, and responding to students’ mathematical thinking—is a core teaching practice that supports student learning. In this interactive workshop, we will explore and practice noticing critical events, which are moments where students’ thinking becomes apparent and can serve you as a teacher to develop students’ mathematical understanding.
Through analyzing videoclips of classroom interactions, we will practice identifying and interpreting critical events in real-time. We will use a framework that characterizes different types of critical events to guide our analysis, and work collaboratively with other mathematics teachers to attend to student thinking, interpret what students understand, and consider possible instructional responses.
This workshop is designed for mathematics teachers who want to strengthen their noticing skills and develop tools for their professional practice. Together, we will reflect on how noticing critical events can be integrated into the daily teaching and explore potential directions for continuing to develop this essential skill in our own classroom context.
Tristan van Leeuwen (CWI, Mathematisch Instituut UU)
Ik zie, ik zie wat jij niet ziet.. de wiskunde achter Röntgentomografie
Wat zit er verstopt in een mummie? Hoe oud is een houten beeldje? Wat staat er geschreven op een papyrusrol? Deze vragen kunnen we natuurlijk beantwoorden door de mummie uit te wikkelen of het beeldje door te zagen. Maar liever doen we het op een subtielere manier, zonder het object te beschadigen. Dat kan door het te scannen in een Röntgenscanner en het daarna digitaal uit te rollen of door te zagen. We kennen CT-scanners natuurlijk ook uit het ziekenhuis, waar er mensen mee worden gescand om bijvoorbeeld botbreuken en hersenletsels te bekijken.
In een CT-scanner worden Röntgenfoto’s gemaakt, en daarna worden deze 2D foto’s gecombineerd tot een 3D plaatje met behulp van een reconstructie-algoritme. In deze voordracht gaan we dieper in op hoe dat in zijn werk gaat, en leggen we de link met Japanse puzzels en stelsels vergelijkingen. We zien dat een klein beetje wiskunde al heel nuttig is in allerlei praktische toepassingen, van het ziekenhuis tot het
museum.
Programma 6 oktober (geweest)
Fragmenten uit de geschiedenis van de algebra
Desiree Agterberg (HvA)
Het woord algebra komt uit het Arabisch en dateert van meer dan 1200 jaar geleden. Maar ook daarvoor werden er al problemen geformuleerd en opgelost die wij nu tot algebra rekenen. Denk aan de Egyptische manier om een specifiek soort lineaire vergelijkingen op te lossen, de Babyloniërs die al een voorloper van kwadraat afsplitsen deden en de Chinezen met hun methode van tekort en overschot. Hoe doe je eigenlijk algebra, zonder dat er zoiets als variabelen zijn? Welke ontwikkeling heeft het letterrekenen doorgemaakt, voordat het gebruik van x en y de standaard werd? Deze vragen en meer zullen worden beantwoord. Daarbij komt naast de geschiedenis van de wiskunde zelf, ook de relevantie van deze kennis voor wiskundedocenten aan de orde.
Variabelen & vergelijkingen: de weg naar begrip is bezaaid met misconcepten
Filip Moons (UU)
Omschrijving:
Tijdens deze workshop verkennen we de cruciale fase waarin leerlingen in de brugklas voor het eerst kennismaken met variabelen. Dit kan leiden tot misconcepties zoals de ‘Letter-as-Object’-fout, waarbij variabelen worden gezien als concrete objecten in plaats van het vertegenwoordigen van hoeveelheden. We baseren ons op recent onderzoek dat ik aan de Universiteit Utrecht uitvoerde, samen met een collega aan de Universiteit van Duisburg-Essen. In dit onderzoek werden 2220 Duitse leerlingen getest voor en na één maand algebraonderwijs. We analyseren hoe hun denkpatronen evolueren en verbinden deze bevindingen aan praktische klaservaringen. Aan de hand van concreet materiaal en onderzoeksresultaten ontdekken we welke didactische strategieën het meest effectief zijn om leerlingen te helpen bij een sterke start in algebra.
Na het volgen van deze workshop…
- Begrijp je de verschillende rollen die variabelen impliciet spelen in algebra, en waarom dit het voor leerlingen soms lastig maakt om letterrekenen te doorgronden.
- Herken je veelvoorkomende misconcepties zoals ‘Letter-as-Object’, ‘Solution-as-Coefficient’, en meer.
- Weet je welke didactische aanpakken effectief zijn en welke vermeden moeten worden om een goed begrip van letterrekenen en vergelijkingen bij je leerlingen te bevorderen.
- Krijg je heel concrete inspiratie voor je algebralessen.
- Maak je kennis met vakdidactisch onderzoek rond algebraonderwijs.
Programma volgende bijeenkomsten (ovb)
13 april: Martijn Koops (UU) en Pim Otte (UU)
15 juni: Hugo Mulder (HU) en Clara Stegehuis (HU)
Doelgroep
Iedereen is van harte uitgenodigd, waaronder voormalig studenten van de lerarenopleidingen wiskunde aan de HU en de UU. We vinden het belangrijk om te fungeren als een netwerk voor onze alumni.