De bijeenkomsten van het docentennetwerk wiskunde bieden vakinhoudelijke verdieping, door middel van lezingen, (vak)didactische inspiratie en de uitwisseling van kennis, ervaringen en best practices. Meestal bestaat een lezing uit een vakdidactische workshop van 90 minuten, een vakinhoudelijke workshop van 90 minuten en 60 minuten gezellig uitwisselen tijdens het eten van een broodje en een kopje soep.
Er zijn steevast levendige uitwisselingen over de voors en tegens van de verschillende ideeën voor in de klas. Deelnemers brengen hun eigen ervaringen in de discussie. De organisatie is een samenwerking van de lerarenopleiding van de Hogeschool Utrecht, het Freudenthal Instituut en het Mathematisch Instituut van de Universiteit Utrecht.
Programma
De bijeenkomsten zijn over het algemeen informeel en er is veel ruimte voor uitwisseling en kennisdeling.
Informatie over de invulling van de bijeenkomsten volgt.
Bijeenkomsten
Het docentennetwerk wiskunde bestaat uit 4 bijeenkomsten:
- Maandag 6 oktober 2025. UU.
- Maandag 12 januari 2026. HU.
- Maandag 13 april 2026. UU.
- Maandag 15 juni 2025. HU.
Elke bijeenkomst begint om 16:00 en eindigt rond 20:00.
Het docentennetwerk wiskunde wordt aangeboden als reeks; u volgt dus 3 bijeenkomsten. Mocht u toch interesse hebben in een enkele bijeenkomst, neem dan contact op met U-Talent.
Programma 6 oktober
Fragmenten uit de geschiedenis van de algebra
Desiree Agterberg (HvA)
Het woord algebra komt uit het Arabisch en dateert van meer dan 1200 jaar geleden. Maar ook daarvoor werden er al problemen geformuleerd en opgelost die wij nu tot algebra rekenen. Denk aan de Egyptische manier om een specifiek soort lineaire vergelijkingen op te lossen, de Babyloniërs die al een voorloper van kwadraat afsplitsen deden en de Chinezen met hun methode van tekort en overschot. Hoe doe je eigenlijk algebra, zonder dat er zoiets als variabelen zijn? Welke ontwikkeling heeft het letterrekenen doorgemaakt, voordat het gebruik van x en y de standaard werd? Deze vragen en meer zullen worden beantwoord. Daarbij komt naast de geschiedenis van de wiskunde zelf, ook de relevantie van deze kennis voor wiskundedocenten aan de orde.
Variabelen & vergelijkingen: de weg naar begrip is bezaaid met misconcepten
Filip Moons (UU)
Omschrijving:
Tijdens deze workshop verkennen we de cruciale fase waarin leerlingen in de brugklas voor het eerst kennismaken met variabelen. Dit kan leiden tot misconcepties zoals de ‘Letter-as-Object’-fout, waarbij variabelen worden gezien als concrete objecten in plaats van het vertegenwoordigen van hoeveelheden. We baseren ons op recent onderzoek dat ik aan de Universiteit Utrecht uitvoerde, samen met een collega aan de Universiteit van Duisburg-Essen. In dit onderzoek werden 2220 Duitse leerlingen getest voor en na één maand algebraonderwijs. We analyseren hoe hun denkpatronen evolueren en verbinden deze bevindingen aan praktische klaservaringen. Aan de hand van concreet materiaal en onderzoeksresultaten ontdekken we welke didactische strategieën het meest effectief zijn om leerlingen te helpen bij een sterke start in algebra.
Na het volgen van deze workshop…
- Begrijp je de verschillende rollen die variabelen impliciet spelen in algebra, en waarom dit het voor leerlingen soms lastig maakt om letterrekenen te doorgronden.
- Herken je veelvoorkomende misconcepties zoals ‘Letter-as-Object’, ‘Solution-as-Coefficient’, en meer.
- Weet je welke didactische aanpakken effectief zijn en welke vermeden moeten worden om een goed begrip van letterrekenen en vergelijkingen bij je leerlingen te bevorderen.
- Krijg je heel concrete inspiratie voor je algebralessen.
- Maak je kennis met vakdidactisch onderzoek rond algebraonderwijs.
Programma volgende bijeenkomsten (ovb)
12 januari: Sigal Rotem (UU) en Tristan van Leeuwen (HU)
13 april: Martijn Koops (UU) en Pim Otte (UU)
15 juni: Hugo Mulder (HU) en Clara Stegehuis (HU)
Doelgroep
Iedereen is van harte uitgenodigd, waaronder voormalig studenten van de lerarenopleidingen wiskunde aan de HU en de UU. We vinden het belangrijk om te fungeren als een netwerk voor onze alumni.