Docentennetwerk wiskunde

De bijeenkomsten van het docentennetwerk wiskunde bieden vakinhoudelijke verdieping, door middel van lezingen, (vak)didactische inspiratie en de uitwisseling van kennis, ervaringen en best practices. Meestal bestaat een lezing uit een vakdidactische workshop van 90 minuten, een vakinhoudelijke workshop van 90 minuten en 60 minuten gezellig uitwisselen tijdens het eten van een broodje en een kopje soep.

Onderwerpen uit het verleden zijn o.a.

  • De ideeën uit het boek Volgens Barton met Theo van den Bogaart
  • Formatief handelen met Jörgen van Remoortere
  • De aansluiting van PO naar VO met Annette Markusse
  • De afgeleide en pijlengrafieken met Rogier Bos
  • Een spel om over de Elementen van Euclides met Victor Blasjo
  • Building thinking classrooms met Maarten Müller

Er zijn steevast levendige uitwisselingen over de voors en tegens van de verschillende ideeën voor in de klas. Deelnemers brengen hun eigen ervaringen in de discussie. De organisatie is een samenwerking van de lerarenopleiding van de Hogeschool Utrecht, het Freudenthal Instituut en het Mathematisch Instituut van de Universiteit Utrecht.

Programma

De bijeenkomsten zijn over het algemeen informeel en er is veel ruimte voor uitwisseling en kennisdeling. 

Informatie over de invulling van de bijeenkomsten volgt.

Programma 11 november 2024

Thema: Math-ish; creativiteit, diversiteit en betekenis in de wiskunde

Lezing door Jaap van Oosten. Topologie van Ordinaalgetallen. Jaap van Oosten is universitair hoofddocent wiskundige logica aan de Universiteit Utrecht.

Ordinaalgetallen, uitgevonden door de Duitse wiskundige Georg Cantor, zijn een manier om te “tellen voorbij oneindig”. De gewone getallen 0,1,2,…zijn ordinaalgetallen, maar ook “oneindige getallen” zoals omega. Er is een samenhang met “topologie”, een vak dat het heeft over “continue afbeeldingen” in heel algemene (abstracte) situaties. De workshop zal een oefening zijn in axiomatisch redeneren.

Workshop door Marloes van Hoeve. Marloes is lerarenopleider wiskunde aan de Hogeschool Utrecht en geeft wiskunde op het Waldorf College in Utrecht. Onlangs rondde zij een een postdoc af met als onderwerp ‘wiskunde en mindset’.

Begin dit jaar is het nieuwe boek van Jo Boaler uitgekomen, ‘Math-ish’. Jo Boaler combineerde eerst de theorie van mindset met de wiskunde lessen (Mathematical Mindset, 2016). Dat breidde ze daarna uit naar toepassing buiten het klaslokaal  (Limitless Mind, 2019). Het huidige boek is een verdere verdieping van haar ideeën, met focus op visualisatie en intuïtie in de wiskundeles. Het is een inspirerend boek waar echt ook herhaling in zit (maar dat is niet storend) en waar weer nieuwe inzichten in zijn verwerkt die zo zijn toe te passen in de les. Tijdens het eerste gedeelte van mijn workshop wil ik ingaan op voorbeelden en met elkaar bespreken hoe we dit kunnen toepassen. Als één van jullie zelf het boek al gelezen heeft en toepast neem ik dit graag mee!

Een van de dingen die ik zo mooi vind aan haar werk is het belang van communicatie en feedback. In hoeverre bijvoorbeeld zijn we ons bewust van onze manier van communiceren. Ik sprak van de week een oud leerling en ik vroeg haar waarom ze toch zo weinig deed in de bovenbouw. Ze vertelde dat ze in de eerste klas van haar docent wiskunde te horen had gekregen dat ‘ze op het gymnasium zat en niet van die domme vragen mocht stellen’. Na drie keer vragen is ze ermee opgehouden en heeft ze het helemaal maar opgegeven. Nu zullen er docenten zijn die zeggen ‘van zo’n opmerking word je hard, en er zijn leerlingen die daardoor juist aan het werk gaan’. Maar ik denk dat over het algemeen dit soort woorden niet bevorderend werken. Wij als docenten moeten ons enorm bewust zijn van onze houding en woorden. Naar leerlingen toe, en ook naar onze collega’s. Geven we bijvoorbeeld alle leerlingen wel evenveel aandacht of negeren we bepaalde leerlingen? Hebben we ergens onbewust toch bepaalde vooroordelen? Reageren we met dankbaarheid op het werk van iemand anders, ook al denken we er zelf anders over? In het tweede gedeelte van de workshop gaan we hierover in gesprek.

Bijeenkomsten

Het docentennetwerk wiskunde bestaat uit 3 bijeenkomsten:

  • Maandag 11 november 2024
  • Maandag 27 januari 2025
  • Maandag 14 april 2025

Elke bijeenkomst begint om 16:00 en eindigt rond 20:00.

Het docentennetwerk wiskunde wordt aangeboden als reeks; u volgt dus 3 bijeenkomsten. Mocht u toch interesse hebben in een enkele bijeenkomst, neem dan contact op met U-Talent.

Doelgroep

Iedereen is van harte uitgenodigd, waaronder voormalig studenten van de lerarenopleidingen wiskunde aan de HU en de UU. We vinden het belangrijk om te fungeren als een netwerk voor onze alumni.  

Praktische informatie

Data:
27/01/2025
11/11/2024
14/04/2025
Locatie:
Universiteit Utrecht
Partnerschap:
Ambitie Connectie Open
Prijs:
Gratis voor docenten van partnerscholen. Externe deelnemers betalen €150 voor de reeks; een eventuele losse bijeenkomst kost €75

Inschrijven

Inschrijving voor de gehele reeks is mogelijk vanaf 26 augustus via dit inschrijfformulier. 

De inschrijving sluit op 1 november.

Voor een losse bijeenkomst kunt u contact opnemen via ons algemene mailadres.