U-Talent brengt docenten informatica uit de regio bij elkaar in het Docentennetwerk informatica. Op een informele manier presenteren we ontwikkelingen in het vakgebied en bespreken dit met elkaar. Het netwerk is bedoeld als “regionale vaksectie”, omdat op de meeste scholen slechts één informaticadocent lesgeeft.
De bijeenkomsten staan onder leiding van Christian Köppe (vakddocent informatica U-Talent en vakdidacticus informatica UU).
Programma
Bij het docentennetwerk Informatica willen we docenten de mogelijkheid bieden om (vak)didactische ideeën en ervaringen uit te wisselen met collega’s van andere scholen. Op een informele manier presenteren we ontwikkelingen in zowel het vakgebied alsook onderwerpen uit de lespraktijk en bespreken deze met elkaar.
Onderzoekers vertellen over hun werk. Onderwerpen die voorbij zijn gekomen zijn onder andere: een presentatie over wat het leren programmeren met je hersenen doet; hoe je een programmeertaal voor muziek kan gebruiken om basale programmeerconcepten te introduceren; een lezing over geautomatiseerde tutoren door Johan Jeuring.
Daarnaast is er meestal ook een onderwerp dat door de deelnemers zelf is ingebracht, zoals het maken van een PTA of activerend lesmateriaal in meer theoretische onderdelen van het examenprogramma zoals Grondslagen. Ook voor het lichamelijke welzijn is gezorgd met broodjes en warme soep en bij binnenkomst met koffie en koekjes.
Informatie over de invulling van de bijeenkomsten volgt.
Bijeenkomsten
Het docentennetwerk informatica bestaat uit 3 bijeenkomsten:
- Dinsdag 5 november 2024
- Woensdag 12 februari 2025
- Donderdag 15 mei 2025
Elke bijeenkomst begint om 16:00 en eindigt rond 19:30.
Het docentennetwerk informatica wordt aangeboden als reeks; u volgt dus 3 bijeenkomsten. Mocht u toch interesse hebben in een enkele bijeenkomst, neem dan contact op met U-Talent.
Programma 5 november
Een rode draad in je PTA (Igor Delen, UU)
Tijdens het eerste deel van de bijeenkomst zullen we gaan kijken naar de inrichting van een PTA. Is het mogelijk om door te bouwen op stof uit domeinen die je eerder hebt behandeld en om er voor te zorgen dat er een soort rode draad door je PTA loopt? Door verder te bouwen op stof uit een vorig domein geef je je leerlingen namelijk niet alleen de kans om stof te herhalen, maar ook om er dieper op in te gaan en om de samenhang tussen verschillende domeinen te zien. We bespreken wat hier momenteel al over gezegd is, behandelen bestaande PTA’s die meegenomen zijn en gaan met elkaar in gesprek over welke rode draad we geschikt vinden en welke overwegingen we voor de invulling hiervan gebruiken.
Bordspellen voor leren programmeren (Christian Köppe en Merel Juch, UU)
Leren programmeren blijft een uitdaging, dit geld ook voor het kerndoel Programmeren bij Digitale Geletterdheid. Aspecten die vooral bij jonge leerlingen kunnen helpen zijn unplugged activiteiten of game-based learning. Een leuke combinatie van unplugged en game-based learning zijn bordspellen. Er zijn een aantal bordspellen waar de makers beweren dat je leert programmeren, leert denken als een computer etc. In deze workshop krijg je na een korte introductie de mogelijkheid om in groepen van 4 twee verschillende spellen te leren kennen en te spelen. Je gaat daarbij ook kijken naar mogelijke leeruitkomsten als resultaat van het spelen, hoe leuk deze zijn en wat er misschien nog aan aanvullende activiteiten nodig is om de spellen daadwerkelijk ook als leermiddel te gebruiken.