Docentennetwerk informatica

U-Talent brengt docenten informatica uit de regio bij elkaar in het Docentennetwerk informatica. Op een informele manier presenteren we ontwikkelingen in het vakgebied en bespreken dit met elkaar. Het netwerk is bedoeld als “regionale vaksectie”, omdat op de meeste scholen slechts één informaticadocent lesgeeft.

De bijeenkomsten staan onder leiding van Christian Köppe (vakddocent informatica U-Talent en vakdidacticus informatica UU). 

Programma

Bij het docentennetwerk Informatica willen we docenten de mogelijkheid bieden om (vak)didactische ideeën en ervaringen uit te wisselen met collega’s van andere scholen. Op een informele manier presenteren we ontwikkelingen in zowel het vakgebied alsook onderwerpen uit de lespraktijk en bespreken deze met elkaar.

Onderzoekers vertellen over hun werk. Onderwerpen die voorbij zijn gekomen zijn onder andere: een presentatie over wat het leren programmeren met je hersenen doet; hoe je een programmeertaal voor muziek kan gebruiken om basale programmeerconcepten te introduceren; een lezing over geautomatiseerde tutoren door Johan Jeuring.

Daarnaast is er meestal ook een onderwerp dat door de deelnemers zelf is ingebracht, zoals het maken van een PTA of activerend lesmateriaal in meer theoretische onderdelen van het examenprogramma zoals Grondslagen. Ook voor het lichamelijke welzijn is gezorgd met broodjes en warme soep en bij binnenkomst met koffie en koekjes.

Informatie over de invulling van de bijeenkomsten volgt.

Bijeenkomsten

Het docentennetwerk informatica bestaat uit 3 bijeenkomsten:

  • Dinsdag 5 november 2024
  • Woensdag 12 februari 2025
  • Donderdag 15 mei 2025

Elke bijeenkomst begint om 16:00 en eindigt rond 19:30.

Het docentennetwerk informatica wordt aangeboden als reeks; u volgt dus 3 bijeenkomsten. Mocht u toch interesse hebben in een enkele bijeenkomst, neem dan contact op met U-Talent.

Programma 15 mei

Ontwikkeltraject Leraar Informatica (Lex Verheesen, Hogeschool Utrecht)

De Hogeschool Utrecht (HU) start in september 2025 met het ‘ontwikkeltraject leraar informatica’. Deze opleiding op masterniveau is speciaal ontworpen voor docenten met een tweedegraads bevoegdheid (informatica of een ander vakgebied) die zich verder willen verdiepen in informatica en digitale geletterdheid.

Op dit moment loopt het accreditatietraject om dit ontwikkeltraject vanaf september 2026 officieel te erkennen als de ‘hbo master Leraar Informatica’. Met deze masteropleiding behaal je dan een eerstegraads lesbevoegdheid in informatica.

Lex Verheesen, lerarenopleider informatica bij de HU en secretaris van vakvereniging i&i, is vanaf het begin betrokken bij de ontwikkeling van deze opleiding. Hij neemt ons mee in het ontstaansproces van het curriculum, de inhoudelijke keuzes en de bijbehorende uitdagingen. Daarnaast hoort hij graag van jullie welke kansen en risico’s jullie zien voor deze opleiding.

GenAI in (programmeer)onderwijs (Christian Köppe, Universiteit Utrecht)

Leren programmeren blijft een uitdaging voor leerlingen en studenten en Generative AI lijkt daarbij een steeds grotere rol te spelen met nogal gevarieerde gevolgen. In deze sessie gaan we kort in op recente ontwikkelingen rondom LLM’s voor het onderwijs (bijv een lokaal LLM opzetten en EduGenAI) en kijken dan hoe GenAI op verschillende en vooral verantwoorde manieren in het onderwijs kan worden ingezet om het leren programmeren van leerlingen en studenten te ondersteunen. Hier komen zowel algemene praktijken alsook concrete toepassingen voor je eigen programmeeronderwijs aan bod. 

Reeds geweest:

Programma 5 november

Een rode draad in je PTA (Igor Delen, UU)

Tijdens het eerste deel van de bijeenkomst zullen we gaan kijken naar de inrichting van een PTA. Is het mogelijk om door te bouwen op stof uit domeinen die je eerder hebt behandeld en om er voor te zorgen dat er een soort rode draad door je PTA loopt? Door verder te bouwen op stof uit een vorig domein geef je je leerlingen namelijk niet alleen de kans om stof te herhalen, maar ook om er dieper op in te gaan en om de samenhang tussen verschillende domeinen te zien. We bespreken wat hier momenteel al over gezegd is, behandelen bestaande PTA’s die meegenomen zijn en gaan met elkaar in gesprek over welke rode draad we geschikt vinden en welke overwegingen we voor de invulling hiervan gebruiken.

Bordspellen voor leren programmeren (Christian Köppe en Merel Juch, UU)

Leren programmeren blijft een uitdaging, dit geld ook voor het kerndoel Programmeren bij Digitale Geletterdheid. Aspecten die vooral bij jonge leerlingen kunnen helpen zijn unplugged activiteiten of game-based learning. Een leuke combinatie van unplugged en game-based learning zijn bordspellen. Er zijn een aantal bordspellen waar de makers beweren dat je leert programmeren, leert denken als een computer etc. In deze workshop krijg je na een korte introductie de mogelijkheid om in groepen van 4 twee verschillende spellen te leren kennen en te spelen. Je gaat daarbij ook kijken naar mogelijke leeruitkomsten als resultaat van het spelen, hoe leuk deze zijn en wat er misschien nog aan aanvullende activiteiten nodig is om de spellen daadwerkelijk ook als leermiddel te gebruiken.

Programma 12 februari 2025

Bebras voor computationeel denken (Imke de Jong, Universiteit Utrecht)

Tijdens de jaarlijkse beverwedstrijd lossen scholieren puzzels op waarmee computationeel denken geoefend en ontwikkeld kan worden. Deze puzzels, ook wel Bebras genoemd, worden soms ook gebruikt om te meten in hoeverre een leerling deze vaardigheden bezit. In een onderzoek met volwassen deelnemers hebben we onderzocht hoe deze vaardigheden gebruikt worden bij het oplossen van dit soort puzzels. Aan de hand van drie voorbeeldpuzzels bespreken we de uitkomsten van dit onderzoek en de consequenties van deze uitkomsten voor het gebruik van Bebras bij het ontwikkelen en toetsen van computationeel denken.

Transparantie en controle voor AI-systemen in het onderwijs (Jeroen Ooge, Universiteit Utrecht)
AI kan op veel manieren worden gebruikt om het (wiskunde)onderwijs te ondersteunen. Bij het integreren van AI in het onderwijs moet de besluitvorming echter transparant en controleerbaar blijven. In deze workshop leer je van Jeroens onderzoekservaring met verklaarbare AI voor (wiskunde)onderwijs. Daarnaast pas je jouw onderwijs- of onderzoekservaring toe tijdens interactieve discussies over de rol van AI, verklaringen en controle in het onderwijs.

Praktische informatie

Data:
12/02/2025
15/05/2025
05/11/2024
Tijdstip:
16:00 tot 20:00
Locatie:
Utrecht Science Park
Partnerschap:
Ambitie Connectie Open
Prijs:
Gratis voor docenten van partnerscholen. Externe deelnemers betalen €150 voor de reeks; een eventuele losse bijeenkomst kost €75

Inschrijven

Inschrijving voor de gehele reeks is mogelijk vanaf 26 augustus via dit inschrijfformulier. 

De inschrijving sluit op 28 oktober.

Voor een losse bijeenkomst kunt u contact opnemen via ons algemene mailadres.