Alleen voor Ambitie

4 vwo-moduledagen

De 4 vwo-moduledagen bestaan dit jaar uit onderstaande modules. De modules bestaan uit 1 of 2 moduledagen waarbij de leerlingen aan de slag gaan met hun module naar keuze. Bij een tweedaagse module zullen we op dag 2  starten met voorlichting over de U-Talent Academy, bij een ééndaagse module wordt dit gegeven op een passend moment. Voor ouder(s) en/of verzorger(s) bieden wij online een voorlichtingsavond aan (meer informatie hierover volgt).

De keuzeonderwerpen voor de 4 vwo-moduledagen zijn:

Bij de module ‘Hoe hoort het?’ kijk je vanuit natuurkundig oogpunt naar de werking van het gehoor. De module begint met het ophalen van basiskennis natuurkunde over geluid (trillingstijd, amplitude) en de toepassingen daarvan op je waarneming. Daarnaast wordt nieuwe kennis aangeleerd over de werking van het oor en komen begrippen als maskering, frequentiediscriminatie en gehoorgevoeligheid aan de orde.

Tijdens deze module krijg je les van een U-Talent docent en een gastlezing van een audioloog van het UMC. Daarnaast voer je ook enkele eenvoudige gehoortesten uit bij jezelf of een medeleerling. De module is geschikt voor leerlingen die geïnteresseerd zijn in biologie (met name werking van het oor) en willen weten wat daarvan de natuurkundige principes zijn. Daarnaast net zo geschikt voor leerlingen met belangstelling voor natuurkunde die in detail willen weten hoe dit toegepast wordt binnen het menselijk lichaam.

Hoe zorg je ervoor dat muziek bij een concert goed te horen is in de zaal? Hoe kun je lekker drummen op je kamer terwijl je zusje beneden ongestoord haar huiswerk wil maken? Hoe regel je dat een cabaretier overal goed verstaanbaar is in het theater? Zoals je ziet, heeft iedere ruimte andere geluidseigenschappen nodig.
Akoestiek bestudeert alles wat er met geluid gebeurt tussen de bron en de ontvanger. Het is de wetenschap die zich bezighoudt met de voortplanting, weerkaatsing en absorptie van geluid. Met akoestische kennis kun je de geluidsoverdracht in een zaal zo goed mogelijk aanpassen aan de functie waarvoor die zaal bedoeld is.

In deze module kijk je naar de natuurkundige aspecten die de akoestische eigenschappen van een ruimte bepalen. Je leert theorie achter akoestiek en je voert geluidsexperimenten uit.  Als verwerkingsopdracht ontwerp je een concertzaal of andere ruimtes (klaslokaal, zwembad, aula) met de juiste akoestische eigenschappen of werk je een natuurkundig verschijnsel rondom geluid verder uit.

Supergestroomlijnde haaienhuid, zaden vol haakjes die aan je kleding blijft hangen, wonden op je huid die vanzelf met een korstje dichtgroeien; het zijn oplossingen voor problemen in de natuur die in de loop van miljarden jaren zijn ontstaan. Wat niet goed werkte is nu grotendeels fossiel, wat wel werkte zie je als je nu naar buiten kijkt. Die oplossingen kan je afkijken en verwerken in nieuwe technieken die handig zijn voor menselijke problemen. Dit soort “bio-inspired innovations” lossen vaak een maatschappelijk probleem op een duurzame manier op. Bijvoorbeeld die haaienhuid verwerkt in extrasnelle zwempakken, klittenband geïnspireerd op de zaden vol haakjes en zelfhelende plastics die net als onze huid met een korstje dichtgroeien.

Tijdens deze module ga je hiermee aan de slag en maak je zelf een “bio-inspired” ontwerp voor een relevant probleem.

Onze hersenen zijn een wonder van de evolutie. Dankzij onze hersenen zijn we onder andere in staat om grote hoeveelheden prikkels en informatie uit onze omgeving op te nemen, te verwerken en er adequaat op te reageren. Dit kan omdat verschillende hersengebieden, ieder met hun eigen functie, met elkaar in verbinding staan en met elkaar communiceren. Al die verschillende hersenfuncties, die bepalen hoe je informatie verwerkt en hoe je reageert op zaken die je tegenkomt, vallen onder het begrip cognitie.

In deze module leer je meer over de hersenfuncties die onderdeel zijn van het begrip cognitie. Je krijgt colleges over het onderwerp, ontwerpt zelf een cognitieve test, gaat in het anatomisch museum van het UMC Utrecht kijken hoe de hersenen van mensen in elkaar zitten, je doet een snijpracticum met (dierlijke) hersenen en rondt de dag af met een breintaart die je zelf maakt. En mag opeten, want er zitten geen echte hersenen in 😉

Geneesmiddelen spelen een essentiële rol bij de behandeling van veel ziekten. Dagelijks profiteren miljoenen mensen op aarde van het brede scala aan medicijnen dat we kennen. Maar voordat een arts of apotheker een medicijn kan voorschrijven, is er een lang traject van ontwerpen en testen aan vooraf gegaan.

Op de eerste dag (online) leer je de over de bouw van eiwitten. Eiwitten vervullen belangrijke functies in de cel en veranderingen in de bouw van deze eiwitten kunnen allerlei ziekten veroorzaken. In de middag bestudeer je een aandoening (AIDS, longkanker, tuberculose of hypercholesterolemie).

In de voorbereidende opdracht voor de tweede campus dag leer je werken met een modelleerprogramma waarmee je eiwitten kunt bestuderen en het medicijn kunt bewerken.

Tijdens de tweede dag (op de campus) krijg je een college van een universitair docent over geneesmiddelenonderzoek. Daarna krijg je de opdracht een bestaand medicijn voor de aandoening die je op dag 1 hebt bestudeerd te verbeteren. Je maakt hierbij gebruik van het modelleerprogramma. Aan het einde van dag presenteer je het voorstel tot verbetering aan de andere leerlingen.

Moleculaire Gastronomie is een heel breed begrip. In essentie is moleculair koken, het bereiden van gerechten waarbij gebruik wordt gemaakt van chemische en fysische kennis, om de gerechten van de gewenste smaak, kleur en structuur te krijgen. In deze module wordt voornamelijk ingegaan op de consistentie (structuur) van voedsel. Hierbij komen de begrippen polair en apolair uitgebreid aan de orde, alsmede de moleculen die voornamelijk in voedsel voorkomen (water, vetten, koolhydraten en eiwitten) en de rol die zij spelen bij de consistentie. Er wordt diep ingegaan op de verschillende soorten dispersies (zoals emulsies en schuimen) en de stabiliteit hiervan. Verder wordt de geschiedenis van Moleculaire Gastronomie en enkele bekende Moleculair Gastronomen kort besproken en worden enkele fenomenen behandeld, zoals slow-cooking, mondgevoel en natuurlijk het maken van ijs met vloeibare stikstof. Behalve theorie (uitleg krijgen en opdrachten maken) is er ook tijd ingeruimd voor praktisch werk waarbij eigen inbreng toegejuicht wordt.
Je hoeft geen chef-kok te zijn voor deze module, maar enige affiniteit met (het bereiden van) eten wordt op prijs gesteld.

Bij origami denk je snel aan het vouwen van een kraanvogel of een bloem. Dat is inderdaad een bekend onderdeel van origami. Onder andere door het gebruik van software heeft origami inmiddels veel meer toepassingsmogelijkheden dan alleen het vouwen van papier: denk bijvoorbeeld aan airbags in auto’s: die moeten zo compact mogelijk worden opgevouwen, maar op zó’n manier dat ze ook weer heel snel kunnen uitvouwen. Of het uitvouwen van een paneel van een satelliet: zo compact mogelijk tijdens het afschieten in de raket, en zo groot mogelijk in de baan om de aarde.

In deze module kijken we naar de wiskundige kant van origami: We gaan bewijzen dat alles wat we willen vouwen ook echt vouwbaar is. En we gaan leren hoe wiskunde ons vervolgens kan helpen bij het ontwerp van vouwpatronen. Daarnaast kijken we naar origami als kunstvorm en origami toepassingen binnen de techniek.

Natuurlijk kun je geen origami-module volgen zonder zelf te vouwen. Dit gaan we dus ook doen, en we gaan proberen om zelf een nieuw figuur te ontwerpen, al dan niet met behulp van software.

De keuzeonderwerpen zijn onder voorbehoud.

Data (onder voorbehoud i.v.m. de maatregelen rond Corona)

  • 1 en 16 maart 2021 (Versta je me?*)
  • 2 en 16 maart 2021 (Hersenen en cognitie)**
  • 8 en 22 maart 2021 (Ontwikkeling van medicijnen)
  • 8 en 22 maart 2021 van 13:00-16:00 ( Origami)
  • 9 en 23 maart 2021 (Bio-inspired Innovations)
  • 15 maart 2021 (Moleculair koken)

*Dit is een combinatie van de oorspronkelijke modules Akoestiek en Hoe hoort het?

** Dit is een ééndaagse module die 2x wordt gegeven.

Ouderavond: informatieavond over U-Talent-Academy 29 maart (online)

Praktische informatie

Niveau:
4 vwo
Data:
Zie boven voor de diverse data.
Locatie:
Online via MS Teams
Partnerschap:
Ambitie
Terug naar het overzicht