Deze cursus is voor 2024-2025 helaas geannuleerd
Vakdidactische bekwaamheid is een belangrijk onderdeel van de kennis en kunde van wiskundeleraren, en daarmee ook van de lerarenopleiding wiskunde. Lerarenopleiders staan daarbij voor een dubbele uitdaging: enerzijds het onderhouden en verdiepen van de eigen vakdidactische kennis en anderzijds het ontwikkelen, uitvoeren en toetsen van onderwijs in wiskundedidactiek. Over deze twee uitdagingen gaat deze cursus.
De cursus wordt verzorgd door Paul Drijvers (Universiteit Utrecht) en Theo van den Bogaart (Hogeschool Utrecht).
Doelen
Deze cursus heeft een dubbel doel: het verdiepen en actualiseren van de eigen vakdidactische kennis, en het zoeken – samen met andere deelnemers – naar manieren om deze kennis in te zetten voor het verbeteren van het eigen wiskundeonderwijs en de cursussen wiskundedidactiek aan de eigen opleiding.
Programma
In elke bijeenkomst staat een domein centraal (algebra, analyse, meetkunde, statistiek, rekenen) en een overstijgend vakdidactisch thema (object-vorming, symbol sense, embodiment, literacy, …). Hiermee kent elke bijeenkomst een theoretische component, waarin bijvoorbeeld “klassiekers” uit de wetenschappelijke literatuur worden besproken en recentere ontwikkelingen aan de orde komen, en een praktische component toepassing hiervan in het eigen didactiekonderwijs betreft. Daarnaast is er ruimte voor onderwerpen die de deelnemers inbrengen.
- Bijeenkomst 1: vrijdag 8 november 2024 – deze bijeenkomst is fysiek, de overige zijn online.
- Bijeenkomst 2: vrijdag 13 december 2024
- Bijeenkomst 3: vrijdag 14 februari 2025
- Bijeenkomst 4: vrijdag 11 april 2025
- Bijeenkomst 5: vrijdag 16 mei 2025
Elke bijeenkomst begint om 14:30 en eindigt rond 17:00. Het is niet mogelijk om je voor een losse bijeenkomst in te schrijven.
Doelgroep
Lerarenopleiders Wiskunde (bachelor en master) en geïnteresseerde leraren wiskunde.
De cursus richt zich primair op lerarenopleiders, maar is ook van waarde voor wiskundeleraren die hun vakdidactische kennis willen verdiepen
Totaal aantal uren
Tussen de bijeenkomsten werk je aan opdrachten gericht op de verdieping en actualisering van je kennis van vakdidactiek en de invloed die dat kan hebben op je eigen vakdidactische cursussen. Reken op een tijdsbesteding van 4 uur per week gedurende de looptijd van de cursus, ook in weken dat er geen bijeenkomst is.