Verdieping en verrijking in bèta en techniek

U-Talent

Nieuws

11 december 2017

Terugblik op scheikunde masterclasses

Dit najaar organiseerde U-Talent samen met het departement Scheikunde twee masterclasses: “Magnetische vloeistoffen” en “In de ban van het griepvirus”. Deze masterclasses bestaan al een aantal jaar, en zijn steeds weer een succes. Voor het voorjaar staat nog de nieuwe scheikunde masterclass “Eiwitten in kaart gebracht” op het programma.

Magnetische Vloeistoffen: 3 november 2017

Dit eendaagse avontuur in de wereld van de wetenschap begon met een hoorcollege van een onderzoeker werkzaam bij de onderzoeksgroep Physical & Colloid Chemistry. Tijdens dit college kregen de leerlingen uitleg over colloïden, deeltjes met een diameter tussen de 1 en 1000 nm, en over magnetische vloeistoffen. De leerlingen hadden zich van tevoren al goed voorbereid door thuis een opdracht te maken over colloïden en deze te verwerken in een poster. Degene die de mooiste poster had gemaakt, werd beloond met een prijs.

Daarna gingen de leerlingen aan de slag met het werkcollege. Hier werden berekeningen gedaan die nodig waren voor het practicum en die inzicht gaven in de grootte van het oppervlak van de deeltjes. Na een lunchpauze gingen ze zelf het lab op om een magnetische vloeistof, ook wel ‘ferrofluid’ genoemd, te maken. Bij sommige groepjes lukte dit beter dan bij andere, maar uiteindelijk kreeg iedereen een beetje magnetische vloeistof mee in een afgesloten potje. Dankzij de enthousiaste leerlingen was het een geslaagde dag!

In de ban van het griepvirus: 24 & 25 november 2017

Op vrijdag 24 en zaterdag 25 oktober werd de masterclass “In de ban van het griepvirus” georganiseerd. Leerlingen in 5 of 6 VWO uit het hele land gingen aan de slag met diagnostiek van griepvirussen en geneesmiddelontwikkeling gericht op het griepvirus.

Tijdens een interessant hoorcollege leerden ze hoe het griepvirus in elkaar zit en hoe het virus je ziek kan maken. Er werd regelmatig gebruik gemaakt van de mogelijkheid om tussendoor vragen te stellen.

Daarna werd uitleg gegeven over de proeven die ze zouden gaan doen. De leerlingen hadden zich van tevoren al goed voorbereid door thuis een opdracht te maken over een techniek die op het laboratorium gebruikt zou worden. Zo konden ze elkaar uitleggen hoe de uitgezochte techniek werkt.

Daarna mochten ze in groepjes in een van de laboratoria van het departement scheikunde het DNA van mogelijk besmette patiënten analyseren en medicijnen testen op geïnfecteerde cellen. Na een uitgebreide lunch was het tijd voor een computerpracticum. Eiwitmodellen gaven hierbij inzicht in de verschillende aangrijpingspunten van medicijnen tegen het griepvirus. ‘s Avonds werden er pannenkoeken gegeten en daarna was er tijd om het centrum van Utrecht te verkennen.

De volgende dag werden in het laboratorium de verkregen resultaten geanalyseerd met o.a. fluorescentiemicroscopie en mochten de leerlingen zelf een zo optimaal mogelijk geneesmiddel tegen het griepvirus bedenken. Na de lunch ontvingen alle deelnemers een certificaat en was het tijd om afscheid te nemen na een geslaagde masterclass!