Nieuws

25 april 2019

Prijswinnaars Inspiratiewedstrijd Leerlingenfestival

De leerlingen die tijdens de U-Talent conferentie hun schoolprojecten presenteerden, werden beoordeeld door een jury die bestond uit Berrie van der Molen (docent wetenschapscommunicatie aan de UU en promovendus bij het Freudenthal Instituut), Peter Duifhuis (lerarenopleider natuurkunde aan de HU) en Anne-Wil Marissen (masterstudent Science Education and Communication). Zij bekeken de projecten en gingen in gesprek met de leerlingen.

Eerste prijs

De eerste prijs van de U-Talent Inspiratiewedstrijd is gegaan naar Alexander Fransen, Vera Roelofsen, Aniek Douma en Jeremy Venema van het Christelijk Gymnasium Utrecht. De jury kwam tot de conclusie dat hun project op de meeste vlakken indruk maakte. De vierdejaars leerlingen maakten didactische spellen en filmpjes over onderwerpen over seks en voortplanting voor tweedejaars leerlingen. Door deze originele opdracht waren de leerlingen ook duidelijk bezig met didactiek, en de gemaakte producten zelf waren origineel en maakten een vaak “giechelig” onderwerp op bijzondere wijze bespreekbaar.

Tweede prijs

De tweede prijs van de U-Talent Inspiratiewedstrijd is gegaan naar Luca Castelnuovo en Brian van Meggelen van Het Baarnsch Lyceum. Zij ontwikkelden een digitaal platform voor de andere BetaSterren-leerlingen. Op dit platform kunnen opdrachten gemaakt, opgeslagen en van feedback voorzien worden. Het platform is al uitvoerig getest door het tweetal en is in vergelijking met het analoge mappensysteem veel efficiënter gebleken. De jury was onder de indruk van het doordachte systeem, van de gebleken meerwaarde en van het feit dat het systeem ook op andere scholen ingezet kan worden.

Derde prijs

De derde prijs van de U-Talent Inspiratiewedstrijd is gegaan naar Jarno de Wit, Victoria Maracz, Maurits Mastwijk en Ingmar Hage van Het Nieuwe Lyceum. Zij deden mee aan de algenkweekwedstrijd op hun school, waarbij leerlingen zoveel mogelijk algen kweken op een zo duurzaam mogelijke manier. Dit project biedt verdieping op de normale lesstof, prikkelt leerlingen dankzij het wedstrijdelement en biedt inspiratie voor andere scholen. De jury was geïmponeerd door de zeer goede uitwerking van het project door eerdergenoemde leerlingen en beoordeelde dit met een derde prijs.