31 januari 2022

Online formatief evalueren en computationeel denken? Doe mee met een internationale pilot!

Als docent wiskunde of informatica zijn er veel interessante ontwikkelingen waarvan je op de hoogte wilt blijven. Mogelijk heb je je al eens verdiept in formatief evalueren, dat het leren en niet het beoordelen in toetsing centraal stelt. Maar ook digitale geletterdheid (DG) staat de laatste tijd stevig in de belangstelling.
Voor wiskunde en informatica is daarin sowieso het onderdeel computationeel denken heel interessant. De OECD, de organisatie achter PISA, combineert beide interessante trends in hun PILA initiatief.

Heb je een derde of een vierde klas wiskunde of informatica? Dan is dit een prachtige mogelijkheid om met je leerlingen formatief werkend een kijkje te nemen in het curriculum van de toekomst. Je leert hierbij over de lesmodule rondom computationeel denken en wat de mogelijkheden zijn van het PILA systeem om de vooruitgang van je leerlingen te monitoren en te analyseren op basis van hun interactie met het systeem. Alle leerlingactiviteiten zijn webgebaseerd, dus ook geschikt voor afstandsonderwijs. Op dit moment werkt de OECD al met PILA op scholen in Singapore en Ierland. Nieuwsgierig? Meld je dan uiterlijk 1 maart aan.

Planning

Het Freudenthal Instituut van de Universiteit Utrecht en SLO organiseren samen met de OECD de Nederlandse pilots van PILA komend voorjaar.
In onderstaande tabel vind je de globale planning van de activiteiten die voor de zomer -allemaal online- plaats zullen vinden.

Wat Wanneer Hoelang
Introducerende workshop voor docenten Maart/April 2022 1 sessie van 2 uur
Pilot met leerlingen April/Mei 2022 3 sessies van 40-50 minutes elk
Vervolg workshop voor docenten Juni 2022 1 sessie van 2 uur

Vervolg

Na de zomer start de pilot van een tweede module rondom systeemdenken, die aansluit bij het onderwijs in natuurwetenschappen. Hierover zullen docenten natuurkunde, scheikunde, biologie en NLT nog apart geïnformeerd worden.

 

Meer informatie

Voor meer informatie kun je kijken bij de officiele uitnodiging van de OECD, of de algemene informatie over het PILA project.

Heb je naar aanleiding van dit bericht nog vragen over PILA? Neem contact met ons op:

Paul Drijvers (hoogleraar didactiek van de wiskunde, Freudenthal Instituut, UU)
Jos Tolboom (curriculumontwikkelaar wiskunde, informatica en digitale geletterdheid, SLO).

Wij zien uit naar een interessante en toekomstgerichte samenwerking!