Nieuws

15 juni 2020

Verdieping vanuit huis: online masterclasses

Een U-Talent masterclass begint meestal op de campus van de UU of de HU met een groep enthousiaste leerlingen, koffie en thee en een of meerdere docenten met wie zij samen tijdens de dag een onderwerp uitdiepen. Bij de eerste online U-Talent masterclasses waren docenten en leerlingen op verschillende locaties, vond onderzoek thuis plaats en overlegden leerlingen via de webcam. Hoe verliepen deze online masterclasses voor de leerlingen en docenten?

Van offline naar online

Bij “Hoera, ik ga onderzoek doen!” leren leerlingen hoe zij data van en over mensen kunnen verzamelen tijdens een onderzoek. Vooral voor leerlingen die met hun profielwerkstuk beginnen, is het belangrijk om hier een goede start mee te maken. U-Talent docenten Jacoliene van Wijk en Claire Boerée installeerden zich daarom achter de laptop om dit programma online te organiseren. Jacoliene: “Gelukkig waren de leerlingen niet minder enthousiast nu we de masterclass online verzorgden. Tot twee keer toe bleven we tot na 18:00 uur hangen met leerlingen die maar vragen bleven stellen over hun PWS-opzet en onderwerp. Het programma voorzag ook deze keer weer duidelijk in een behoefte bij leerlingen.”

De nieuwe masterclass “Schoon water door schimmels” is ontworpen door masterstudent Romy Zandstra. Zij zou deze masterclass dit jaar voor het eerst geven en moest hem nu dus ook nog eens omschrijven naar een online versie. Romy: “Het was spannend om de masterclass zo te geven, aangezien ik een veel uitgebreider programma had gepland en we daar nu de belangrijkste punten uit wilden halen om toch een zo compleet mogelijk beeld te geven.” Het eerste gedeelte was een online college en tijdens het tweede deel gingen de leerlingen zelf aan de slag met het analyseren van onderzoeksresultaten van het Departement Microbiologie.

“Ik heb meer geleerd over bepaalde schimmels en enzymen die invloed hebben op het waterzuiveringsproces. Dat was erg interessant!” – Leerling “Schoon water door schimmels”

Interactie

Bij beide masterclasses werd gebruikt gemaakt van Mentimeter: een online tool waarmee je interactieve presentaties kunt maken. Romy: “Mentimeter is heel handig om interactie met de leerlingen te verhogen. Het bleek erg geschikt voor de analyseopdrachten, aangezien ik gemakkelijk kon zien wat ieders antwoord was.” Leerlingen discussieerden vervolgens over welke toepassingen van de schimmels er mogelijk zijn in de waterzuiveringsindustrie.

Jacoliene en Claire maakten ook gebruik van deze tool. Veel interactie is belangrijk bij een online masterclass, zodat er genoeg afwisseling is. “Bij het tweede gedeelte van de masterclass gingen de leerlingen in kleinere groepen uiteen, waarna één vertegenwoordiger per groep plenair een samenvatting kon geven door zijn/haar camera en microfoon aan te zetten. Deze interactiemomenten gaven de masterclass echt meerwaarde.”

“Deze masterclass gaat mij zeker nog helpen in het aankomende schooljaar!” – Leerling “Hoera, ik ga onderzoek doen!”

Onveranderd succesvol

Een masterclass omzetten naar een online versie vraagt om een goede voorbereiding en brengt nieuwe uitdagingen met zich mee voor zowel de docenten als de deelnemers. De belangrijkste ingrediënten van onze masterclasses blijven echter onveranderd: enthousiaste leerlingen verdiepen zich in een onderwerp, samen met andere scholieren met dezelfde interesses. Tijdens het aankomende schooljaar zullen we dan ook meerdere masterclasses online aanbieden! Houd onze website in de gaten voor het programma.