U-Talent

Masterclasses alfa-gamma 22-23

Algemene masterclasses informatie voor alfa-gamma coördinatoren

U-Talent alfa-gamma biedt sinds 2017 masterclasses aan voor bovenbouwleerlingen havo en vwo met een speciale interesse in taal, cultuur, mens en maatschappij. Deze activiteiten worden gecoördineerd door de Faculteit Geesteswetenschappen van de Universiteit Utrecht, waarbij wordt samengewerkt met de faculteiten Recht, Economie, Bestuur en Organisatie, Sociale Wetenschappen en Geowetenschappen.

Op de website wordt bij iedere masterclass de doelgroep vermeld. De alfa-gamma masterclasses zijn in principe bedoeld voor 4-5-6 vwo-leerlingen, maar 4-5 havoleerlingen zijn vaak ook welkom. De alfa-gamma coördinator beoordeelt welke leerlingen hij/zij wil aanmelden.

Tips voor de coördinator bij de selectie van leerlingen:

  • Denk aan leerlingen die opvallen door hun motivatie en werkhouding. Het hoeven niet per se excellente leerlingen te zijn.
  • Denk aan leerlingen met een profielwerkstuk-onderwerp dat past bij de gekozen masterclass.
  • Denk aan leerlingen met een N-profiel, die breed geïnteresseerd zijn.
  • Denk aan leerlingen uit gezinnen met een migratie-achtergrond of uit gezinnen waarin het niet gebruikelijk is om in het hoger onderwijs te studeren.
  • Meld leerlingen dat de masterclass een voorbereidende opdracht heeft.
  • En last but not least: houd rekening met toetsweken en excursies, maar ook met de periode van het jaar. Meld bijv. liever geen 5 havo en 6 vwo leerlingen aan in het voorjaar.
  • Het kan zijn dat wegens Covid-19 een aantal masterclasses online worden gegeven. Hier wordt tijdig een besluit over genomen.
  • Leerlingen nemen deel aan alle onderdelen van de masterclass (incl. voorbereidende opdracht). Ze kunnen dus niet halverwege de dag aankomen of vertrekken of in- uitloggen, noch onvoorbereid deelnemen.
  • In het geval van een fysieke masterclass ontvangen leerlingen aan het einde van de masterclass een certificaat als zij actief en volledig hebben deelgenomen.
    In het geval van een online masterclass kan eventueel een bewijs van deelname verstrekt worden op verzoek van de alfa-gamma coördinator.
  • Tijdens de fysieke masterclass nemen leerlingen hun eigen lunch mee, U-Talent verzorgt daarnaast voor iets te drinken.
  • Er kunnen foto’s en/of filmbeelden en/of screenshots gemaakt worden tijdens de masterclass voor promotie-doeleinden. Als een leerling niet herkenbaar in beeld wil worden gebracht, kan hij/zij dit op de dag zelf aangeven bij de fotograaf of bij de docent.
  • Voor de algemene voorwaarden en privacyverklaring rondom de masterclasses, kun je leerlingen naar deze pagina verwijzen.

We volgen de vier academische onderwijsblokken van de Universiteit Utrecht en wegens Covid-19 beslissen we per blok welke activiteiten doorgaan. Dit betekent ook dat het programma per blok wordt bekendgemaakt op de website, waarna de leerlingen ingeschreven kunnen worden.

De onderwijsblokken van de Universiteit Utrecht beginnen op:

  • Blok 1: maandag 5 september 2022
  • Blok 2: maandag 14 november 2022
  • Blok 3: maandag 6 februari 2023
  • Blok 4: maandag 24 april 2023

Masterclasses 2022-2023
Elk blok wordt het programma definitief vastgesteld en kunnen de leerlingen aangemeld worden. De masterclasses vinden in het schooljaar 22-23 (onder voorbehoud) plaats op de campus.

ACTUEEL: het aanmeldformulier voor blok 4 is gesloten.

Zie ook de aparte pagina over inschrijving voor meer informatie over de spelregels en aanmelddeadlines voor de andere blokken.

Masterclass  Onderwijsblok 1
Dier en ethiek: wat te doen met de olifant en de haring? Blok 1, 10 oktober
HKU – Be the Change (you want to see) Blok 1, 20 oktober
Help ik heb data! Blok 1, 7 november
Masterclass Onderwijsblok 2
Hoe taal verandert Blok 2, 17 november
Maak papier en karton klaar voor de toekomst Blok 2, 18 november
Zoveel mensen, zoveel talen Blok 2, 18 november
Minority Languages in the Hispanic World Blok 2, 28 november
Forensisch tekstonderzoek Blok 2, 1 december
Voetbalmigranten in de media Blok 2, 7 december
Door wie word jij beïnvloed? Blok 2, 9 december
Tien religies in één straat: hoe doen we dat? Blok 2, 10 januari
Cultuur proeven met de Italiaanse keuken Blok 2, 11 januari
Wie zijn onze Duitse buren? Ontdek de verschillen Blok 2, 31 januari
Door wie word jij beïnvloed? Blok 2, 3 februari
 

Me, myself, and I? Welke rol speelt de omgeving in jouw ontwikkeling?

Blok 2, 3 februari
Masterclass Onderwijsblok 3
Zoveel mensen, zoveel talen Blok 3, 10 februari
Ontwerp je ideale lesboek en de ideale school Blok 3, 14 februari
#MeToo: Inclusief burgerschap Blok 3, 15 februari
Cultuur proeven met de Italiaanse keuken Blok 3, 7 maart
Me, myself, and I? Welke rol speelt de omgeving in jouw ontwikkeling? Blok 3, 10 maart
De absurde wereld van Camus Blok 3, 28 maart
Hoe taal verandert Blok 3, 30 maart
Taaldompteur: kruip in de huid van een docent Nederlands Blok 3, 4 april
Straatpoëzie: gedichten ontdekken in het wild Blok 3, 6 april
Sporen van slavernij Blok 3, 19 april
Masterclass Onderwijsblok 4
Literatuuronderzoek: van frustraties naar citaties Blok 4, 6 april
Het Israëlisch-Palestijnse conflict: A Problem from Hell Blok 4, 24 mei
Hoera, ik ga onderzoek doen! Blok 4, 5 juni

 

Als je benieuwd bent hoe een alfa-gamma masterclass in elkaar zit, kun je een goede indruk krijgen door de verslagen van de masterclasses 2018-2019 te lezen.

Alle praktische informatie over de inschrijving per onderwijsblok hebben we beschreven op een aparte pagina
  • Stem bepaalde zaken af met de bèta coördinator(en), bijvoorbeeld het beleid van de school m.b.t. de ‘no show fee’.
  • Het is ten zeerste aan te raden om leerlingen te herinneren aan een activiteit!
    Tip: in Outlook (en andere mailprogramma’s) kan je mailtjes klaarzetten die op een later tijdstip verstuurd worden. Zo kan je alle leerlingen van een masterclass een paar weken van tevoren automatisch een herinnering sturen over de masterclass en de bijbehorende voorbereidende opdracht. Deze mails kan je al (maanden/weken) eerder klaarzetten op het moment dat de inschrijving rond is.
  • Controleer of leerlingen de voorbereidende opdrachten op tijd doen; verwijs hen actief door naar een collega, die hen erbij kan helpen.
  • Maak afspraken binnen de school over de voorbereidende opdrachten, bijvoorbeeld dat leerlingen tijdens een les hieraan mogen werken.
  • Gebruik (onderdelen van) de voorbereidende opdrachten om met een grotere groep leerlingen uit te voeren.
Met vragen en/of opmerkingen kun je terecht bij Emma Buijl en Yvonne de Jong via u-talent-alfagamma@uu.nl.