Nieuws

22 februari 2019

Lesgeven over de quantumwereld

Eind januari gingen zo’n twintig leerlingen aan de slag met quantumexperimenten tijdens de masterclass ‘Verken de quantumwereld’. Dries van Oosten en Peter van Capel, docenten aan het Departement Natuurkunde van de UU, begeleidden deze masterclass. We stelden Dries en Peter een aantal vragen over hun ervaringen met deze masterclass.

De masterclass startte met een lezing over quantummechanica door Dries. Vervolgens deden de leerlingen metingen aan twee quantummechanische fenomenen, onder begeleiding van Peter. Daarna gingen de leerlingen met Dries in gesprek over de rol die deze historische experimenten hebben gespeeld bij de ontwikkeling van de quantummechanica.

Dries is docent-onderzoeker en doet onderzoek naar Nanofotonica. Daarnaast werkt hij mee aan het bachelor- en masteronderwijs. Hij is actief bij allerhande outreach activiteiten, waaronder deze masterclass.

Peter is fulltime docent en organiseert bijna alle practicumactiviteiten van het Natuurkundedepartement, zowel voor de bacheloropleiding als voor outreach activiteiten.

Waarom werk je mee aan deze masterclass?
Peter: “Omdat leerlingen op de middelbare school óf helemaal geen natuurkundepracticum doen, óf een heel basaal practicum (iets mechanisch of elektronica). De onderwerpen van dit practicum zijn moderner en daarnaast helpt het ze hopelijk om de belangrijke concepten van de quantummechanica beter te begrijpen.”

Dries: “Omdat men iemand zocht met een uitgesproken mening over quantummechanica om deze lezing te geven. Daarnaast vind ik een aanbod als deze masterclass horen bij de verantwoordelijkheid van de universiteit.”

Vind je het leuk om met leerlingen te werken en waarom?
Dries: “Ik vind het leuk en met name heel belangrijk om met leerlingen te werken. Ik heb in het verleden vaak meegedaan aan de Jonge Akademie on Wheels, waarin scholieren in aanraking komen met de wetenschappelijke methode. Daarnaast heb ik de Nationale Lichtmeting opgezet, een citizen science project waarin middelbare scholen de duurzaamheid van onze verlichting onderzoeken.”

Was lesgeven aan leerlingen anders dan lesgeven aan studenten?
Peter: “Het is wel even schakelen, omdat de opzet van het werk meer gestuurd is. Een practicum voor middelbare scholieren in deze setting is meer ‘doe dit, doe dat’, terwijl je studenten over het algemeen meer vrijheid kunt geven. Vergelijkbaar is echter dat er altijd leuke vragen en discussies voorbijkomen en dat ze over het algemeen gemotiveerd aan het meten slaan.”