Je interpersoonlijk gedrag in beeld

man of vrouw voor de klasHoe reageer jij (lichamelijk) op gedrag van leerlingen?

De interactie met leerlingen is voor velen een belangrijke reden om voor het beroep van docent te kiezen. Positieve interacties met leerlingen kunnen je energie geven, maar interacties kunnen ook weleens lastig en vermoeiend zijn, zowel voor startende als ook voor meer ervaren docenten.

In deze workshop gaan we met elkaar aan de slag om meer grip te krijgen op hoe jij als docent reageert op wat er in de klas gebeurt en wat dit betekent voor je emoties en welzijn. Dit doen we aan de hand van de Interpersoonlijke Cirkel voor Docenten (ontwikkeld door Theo Wubbels en collega’s). Naast de bekende Vragenlijst Interpersoonlijk Leraarsgedrag (VIL) is er een nieuwe methode ontwikkeld om nog specifieker naar gedrag tijdens een les te kunnen kijken. Hiermee kan het gedrag van een docent van moment-tot-moment in kaart worden gebracht in termen van interpersoonlijke Invloed en Nabijheid. Op deze manier krijg je inzicht in de gedragingen die jij laat zien, en op welke momenten jouw gedrag misschien niet goed aansluit op wat er in de klas gebeurt.interpersoonlijke cirkel docenten

Monika Donker zal eerst een aantal onderzoeksresultaten presenteren en laten zien hoe de Invloed en Nabijheid van 80 docenten uit het VO samenhing met hun hartslag. De resultaten suggereren dat vooral vriendelijk blijven terwijl je je als docent niet prettig voelt op den duur zijn tol eist. Na deze korte presentatie is er ruimte om met elkaar (in kleinere groepjes) in gesprek te gaan en te ontdekken hoe deze processen voor jou werken en wat deze nieuwe methode voor jouw onderwijspraktijk kan betekenen.

Sprekers

Monika Donker werkt als postdoctoraal onderzoeker aan de Universiteit Utrecht. Ze is geïnteresseerd in het belang van interacties en de rol van emotieregulatie voor het welbevinden van docenten. Tijdens haar promotie-traject onderzocht ze in hoeverre de samenhang tussen gedrag en hartslag van docenten tijdens de les van invloed was op de ervaren emoties van de docent.

Tim Mainhard is universitair hoofddocent aan de Universiteit Utrecht. Zijn onderzoek richt zich op hoe de relaties die docenten met hun leerlingen opbouwen en hun interacties in de klas samenhangen met motivatie en welbevinden van zowel leerlingen als docenten. In zijn onderwijs probeert hij deze kennis met docenten in opleiding in de praktijk te brengen.

Luce Claessens werkt als universitair hoofddocent aan de Universiteit Utrecht en coördineert daar de academische lerarenopleiding primair onderwijs (ALPO). Ze verzorgt cursussen rondom interacties tussen docenten en leerlingen waar vooral de koppeling tussen de theorie en de dagelijkse praktijk in de klas centraal staat. In haar promotieonderzoek heeft ze gekeken naar hoe VO docenten goede relaties opbouwen met leerlingen en problematische relaties kunnen verbeteren.

 

Praktische informatie

Data:
Donderdag 4 maart van 15:30-17:00 uur
Locatie:
Online via MS Teams
Partnerschap:
Ambitie Connectie Open
Prijs:
1 U-point voor partnerscholen, € 55,- voor externen

Inschrijven

De inschrijving is gesloten.

Terug naar het overzicht