Formatief handelen met behulp van data-gestuurde feedback

Hoe maak je zichtbaar dát leerlingen leren? En hoe zorg je ervoor dat leerlingen nog beter zicht krijgen op hun eigen leerproces?

Analytics, Grafiek, Data, Analyse, Vrouw, Business

Wij doen dit op het Ds. Pierson College en het Kalsbeek College door gebruik te maken van een dashboard: een leerlingvolgsysteem waarbij de voortgang in combinatie met de vragen en feedback van de leerlingen wordt verzameld. Met behulp van het dashboard weten leerlingen welke leerdoelen ze moeten beheersen en met welke formatieve activiteiten ze die eigen kunnen maken. Doordat leerlingen zich voorbereiden op de les (pre-teaching) en steeds weten welke vervolgstappen ze nog kunnen maken, bestaat de les steeds meer uit het stellen van vragen en het geven van feedback (en feedforward). De lesvoorbereiding van de docent bestaat daardoor voornamelijk uit het ontwerpen van (formatieve) werkvormen. Mede hierdoor kun je steeds structureler formatief handelen tijdens je les. En met nóg meer plezier lesgeven. En beter, daarvan zijn wij overtuigd. 

Programma

Bij deze activiteit zit een korte voorbereidende opdracht van maximaal een uur. Tijdens de bijeenkomst ga je praktisch aan de slag met je eigen lessen en opdrachten.  

Doelgroep

Docenten van alle schoolvakken, onderbouw en bovenbouw.

 

Praktische informatie

Data:
Dinsdag 1 december van 16:00-18:00 uur
Locatie:
online via Microsoft Teams
Partnerschap:
Ambitie Connectie Open
Prijs:
1 U-point voor partnerscholen, € 55,- voor externen

Inschrijven

De inschrijving is gesloten.

Als je een partnerschooldocent bent die zich gratis of o.b.v. U-Points heeft aangemeld, dan kan U-Talent een no show fee van 25 euro aan je school berekenen, als je zonder afmelding niet aanwezig bent, of als je je 10 of minder werkdagen voor aanvang van de activiteit afmeldt en geen vervanger stuurt. Dit geldt ook voor online bijeenkomsten.

Terug naar het overzicht