Bij het docentennetwerk Natuurkunde willen we docenten de mogelijkheid bieden om (vak)didactisch ideeën en ervaringen uit te wisselen met collega’s van andere scholen. Wij bieden daarvoor input vanuit de wetenschap in interactieve sessies. Onderzoekers van de UU vertellen over hun werk, of we bezoeken een laboratorium of practicumlokaal. Aan het eind van elke bijeenkomst maken we een vertaalslag naar het onderwijs. Hoe kan dit worden toegepast in het klaslokaal? Ook voor het lichamelijke welzijn is gezorgd met broodjes en warme soep en bij binnenkomst met koffie en koekjes.
Programma
Om een idee te geven van mogelijke thema’s zijn hier een paar voorbeelden van het afgelopen jaar:
Natuurkunde, geschiedenis en filosofie
We gaan op zoek naar feiten en fictie rond een van de grootste helden van de natuurkunde: Sir Isaac Newton. Zijn werk op het gebied van mechanica kennen we natuurlijk allemaal, en we weten ook dat hij zich bezighield met licht. Maar hoe zit het met zijn werk in de alchemie, of op het gebied van de geschiedenis van de beschaving? Waar kwamen zijn ideeën vandaan en hoe hingen ze onderling samen? En zouden we met onze huidige ideeën al zijn werk wel wetenschap kunnen noemen?
Instrumentatie
Voor natuurkundige experimenten zijn vaak complexe opstellingen nodig, die lang niet altijd uit een catalogus te bestellen zijn. We gaan op bezoek bij de groep Instrumentatie, die (meet)instrumenten helpt ontwikkelen en realiseren voor onderzoekers aan de UU. Hoe verloopt het ontwerpproces en welke technieken worden er door instrumentmakers gebruikt? We krijgen het allemaal te horen in en rond de werkplaats.
Biofysica ‘Make materials like nature does it’
Onderzoek naar vloeibare kristallen en hun toepassingen in biosensoren en bio-geïnspireerde technologieën. In de praktijk wordt dit bijvoorbeeld toegepast om giftige verfpigmenten zoals groen te vervangen door mechanismen die in de natuur te vinden zijn zoals die van sommige kevers. Die lijken altijd groen te zijn onafhankelijk van licht en het perspectief. Aan de andere kant bestaan er vlinders waarvan de kleur, afhankelijk van lichtinval en kijkrichting, varieert van blauw tot paars. Hoe kunnen we deze verschijnselen onderzoeken en in de praktijk toepassen?
Informatie over de invulling van de bijeenkomsten volgt.
Bijeenkomsten
Het docentennetwerk natuurkunde bestaat uit 3 bijeenkomsten:
- Maandag 11 november 2024
- Woensdag 29 januari 2025
- Donderdag 20 maart 2025
Elke bijeenkomst begint om 16:00 en eindigt rond 20:00.
Het docentennetwerk natuurkunde wordt aangeboden als reeks; u volgt dus 3 bijeenkomsten. Mocht u toch interesse hebben in een enkele bijeenkomst, neem dan contact op met U-Talent.